mandag 21. november 2016

RYDDEBLOGG: Marie Kondo-metoden

Tror det var i romjulen. At jeg plutselig kom over ordene "magisk opprydding". Ordene fanget meg og jeg klikket meg inn på linken. Der leste jeg om boken til Marie Kondo og hennes ryddemetoden. Kjøpte boken med en gang som ebok og innen et par timer hadde jeg laget en liste over kategorier. Enda en time senere ryddet jeg den første kategorien: lyspærer. Hadde bestemt meg for å ta alle kategorier innen sommerferien, men det gikk dessverre ikke helt som planlagt. Det skjedde alt for mye på jobben fra april og frem til nå. Men jeg fikk i hvert fall tatt ganske mange kategorier og må absolutt innrømme at det har blitt mye bedre hjemme hos meg.

Da jeg skulle rydde rommet til min datter i går - som en overraskelse mens hun er hos sin far, slo det meg at hun rydder slik jeg har gjort i cirka 40 år. Dytte alt i skuffer og skap eller under sengen. Til slutt er de stappfulle, ikke finner man tingene sine, og det blir rot overalt. Marie Kondos metode er rett og slett unik. Hun skriver også at det er mange som ikke kan rydde effektivt, som aldri har lært dette. Vel, når det gjelder meg har hun i hvert fall rett i det. Jeg har brukt mye tid på rydding og er stadig frustrert over hvor fort det blir rotete igjen.

Å rydde etter kategorier gjør at det blir mulig å se hva man faktisk har og derifra vurdere hva man faktisk trenger. Om man trenger alt er det helt greit, men mest sannsynlig finner man ut av at man virkelig ikke trenger alt. Jeg trengte for eksempel ikke 15 pinsetter (som jeg aldri finner når jeg trenger en - derfor måtte jeg stadig kjøpe en til). Nå ligger det to pinsetter på et fast sted. Når man har samlet sammen en kategori, og valgt det man vil beholde fra kategorien, så skal det vurderes hvor det skal oppbevares. Nå har jeg stearinlys i to skuffer. Før var de spredd over minst 10 skuffer og skap. Nå har jeg også lyspærer et sted. Samlet sammen mange lyspærer da jeg tok denne kategorien, for også å oppdage at jeg hadde mange lyspærer til lamper som jeg ikke lengre har. Det samme skjedde da jeg samlet sammen ledninger. Herreminhatt, hele stuebordet var fylt opp med ledninger. Og jeg har et stort stuebord. Jeg skjønner selvsagt hvorfor jeg aldri har turt å kaste en ledning. Når jeg ikke var klar over at jeg hadde tre av en type, fire av en annen type, og fem av den tredje typen, ja, da beholder man alle "just in case". Men nå har jeg en skuff med ledninger, og trenger ikke lengre å lete.

Så ja, selv om jeg ikke har greid å bli ferdig innen fristen jeg har satt, så gjør det ikke noe. Det har gått fremover og jeg skal ta de siste kategoriene også. Jeg som aldri har greid å kvitte meg med en bok, har nå greid å gi bort 300 bøker til et godt formål. Samlet alle på et sted, gikk gjennom bok for bok og stilte følgende spørsmål: kommer jeg til å lese denne igjen? Hvis svaret var nei: vekk (med mindre det var en meget spesiell grunn - noen jeg kjenner som har skrevet den feks). Noen hadde rett og slett så små bokstaver at det orker jeg uansett ikke lengre... og dessuten har jeg blitt veldig glad i å lese på en Kindle :) Nesten så jeg gleder meg til å flytte igjen, denne gangen med mange færre esker :-) Uansett trives jeg mye bedre i mitt eget hjem hvilket også er bra for min datter. Så jeg kan anbefale Marie Kondo-metoden på det varmeste! Lag mange kategorier og begynn med noen enkle. Så går resten av seg selv!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar