søndag 21. november 2010

FORHOLDBLOGG - KONTAKT MED EKSFAMILIEN

De fleste har vel en eller annen eks å forholde seg til. Om det nå er egen eks, brorens eks, morens eks, tantens eks etc. Er det riktig å holde kontakt med familien til ekser? For eksempel: er det greit å fortsette å snakke med din tidligere svigermor. Ofte fører dette til problemer når det kommer nye mennesker inn i livet til din eks eller din bror, din mor etc. Hvem skal man ha loyalitet til? Hva skal man gjøre når man blir stilt for det vanskelige valget: "Du får velge mellom meg eller min eks"? Jeg mener at det ikke er riktig å stille krav til andre om hvem de skal få lov til å ha kontakt med eller ikke. Når man først introduserer noen til andre i familien må man regne med at disse også får et forhold til denne personen og blir glad i denne personen. Da har man ikke bare rett til å be disse kutte ut kontakten om man selv ønsker det. Men fra dette utgangspunktet er det selvsagt mulig å gi en hel haug med eksempler på når det ikke passer seg å fortsette å ha kontakt med ekser. Det er ikke enkelt å holde kontakt med for eksempels søsterens eks når du ser at han sårer din søster og hun har det vondt. Det er heller ikke lett å holde kontakt med eks-svigermor når hennes nye svigerdatter misliker dette sterkt og det går ut over din eks. Jeg skulle likevel ønske at man tenkte litt mer gjennom dette og hadde forståelse for at det ikke alltid er like lett å kutte ut et menneske man har blitt glad i bare fordi en annen mener at det burde bli slik. Litt mer toleranse og litt mer raushet hadde hjulpet mye. Jeg vet at dette er et kontroversielt innlegg som kan skape en god del reaksjoner, men den sjansen tar jeg. Fint å få i gang en diskusjon på noe sånt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar